Friday, July 27, 2018

Gäddsafari #5 2018

Sommaren är kort och veckorna bara flyger iväg. Det positiva med det är att det igår återigen var dags för vårt populära gäddsafari på Dragsö Camping. Även denna vecka var det fullbokat tidigt, vilket innebär tio båtar och totalt blev vi 39 personer.

Det härliga vädret håller i sig med omkring 30 grader dagtid och bara några grader svalare kvällstid. Torsdagskvällen bjöd på svaga till måttliga vindar från öst, vilket gav oss lite svalkande känsla i det strålande solskenet. Denna gång bestämde vi oss för att bege oss öster om Karlskrona centrum då de flesta turer hittills denna sommar varit förlagda västerut.

I ett långt led begav vi oss ut i skärgården och snart nog var vi framme vid Verkö och Tvägölja. Vi kom iväg i bra tid den här gången vilket gjorde att vi kunde förlägga en timmes fiske på första fiskeplatsen. Snart nog var alla igång och kastade ivrigt in mot stenar, tångruskor och vasskanter. I min båt började det trögt och fiskarna verkade ha vettigare saker för sig än att äta.

Ett fåtal fiskar såg vi komma upp trots allt innan det var dags att åka vidare mot ett nytt område. Vi valde att åka mot Bergaholmarna och Kobebus som är beläget strax söder om Karlskrona centrum. Här verkade det som att fler båtar hittade rätt då vi kunde se båtar i närheten av vår båt håva både den ena och den andra gäddan medan vi hade det fortsatt svårt att kroka någon gädda.

Till slut skulle dock även vi hitta rätt och en mindre gädda landades i det absolut sista kastet innan vi skulle återsamlas. Med den avslutningen kände vi att vi belåtet kunde röra oss tillbaka genom Saltösund och känna oss hyfsat nöjda.

Väl tillbaka på Dragsö var det dags att stämma av med övriga deltagare och se hur fiskelyckan varit. Dessvärre rapporterade flera av båtarna att fiskelyckan uteblivit under kvällen men att vädret varit så bra att turen blev lyckad ändå för de flesta. Som vanligt skulle vi även utse en vinnare denna kväll och det blev en riktigt bjässe till gädda som vann. Den imponerande fisken mätte 101cm och fångades av en ung grabb, riktigt kul! Totalt fångades 13 gäddor under kvällen.

Nu återstår endast två gäddsafarin denna sommar och bokningarna trillar in titt som tätt. Säkra din plats på telefon 0455-15354 eller via mail info@dragso.se