Friday, July 8, 2016

Gäddsafari #2 2016

Högsäsongen är här och campingen är mer eller mindre fullsatt. Det har redan gått en vecka sedan förra veckans fisketur och det innebär att det blivit dags att dela med mig av en ny summering från gårdagens gäddsafari.

Likt förra sommaren verkar vädergudarna bestämt sig för att ordna blåsiga dagar när det vankas gäddsafari på programmet. Igår var verkligen inget undantag. Starka vindar mellan 10-14m/s från väst gjorde inte planeringen lätt. Även för erfarna fiskare innebär så pass starka vindar en utmaning i att hitta platser lämpliga för fiske, och med tanke på att de flesta som följer med på våra gäddsafarin är nybörjare gör det inte saken lättare.

Under gårdagens fisketur var vi 30 personer fördelat på åtta båtar. Klockan sex var alla på plats vid vår fiskebod där alla informerades om upplägget och vilka båtar gästerna skulle utgå ifrån. I min båt fick jag sällskap av en familj från Schweiz som ville testa fiskelyckan i vår skärgård. Vi hade bestämt oss för att prova öster ut den här gången för att förhoppningsvis få lite vindskydd av centrum. Väl ute vid första platsen kunde man snabbt konstatera att vågorna var stora och vinden piskade ilsket upp vatten på oss när vi försökte komma åt de bästa fiskeplatserna.

En timme spenderades på första platsen utan framgång för de flesta. Området vi valt var fastlandssträckan på södra Verkö samt ön Tvegölja men det spelade inte så stor roll den här kvällen vart vi blötte våra drag, gäddorna verkade inte vara hemma. Endast två gäddor fångades fördelat på oss 30 fiskare vilket var ett magert resultat. I min båt hade vi två hugg men ingen av dessa fiskar behagade att hänga kvar i kroken utan valde istället att simma ner bland tångruskor och sten.

Som andra plats valde jag ett relativt stort område precis öst om Karlskrona centrum. Ögrupperna Kobebus, Basareholmen, Koholmen och Mjölnareholmen var området vi hade att röra oss inom. Efter en kortare genomgång av platserna spred båtarna snabbt ut sig. Här blåste det något mindre vilket var fördelaktigt för att hitta vettiga fiskeplatser. En del av gästerna har varit med både en och 111 gånger tidigare (jo, jag menar verkligen 111!) kände igen området och for snabbt iväg till sina favoritfiskeplatser i hopp om att hitta gammelgäddan.

När alla båtar spridit ut sig åkte jag tillsammans med gästerna från Schweiz till en vindpinad ögrupp där det såg riktigt fint ut. Vi la i ankaret och började kasta runt omkring stenar och tångruskor. Helt plötsligt gungar det i mitt spö och det är helt klart en gädda i andra ändan av linan. Det visar sig vara en lite bättre fisk och vi hjälps åt med att håva, mäta och fotografera fisken. Gäddan mätte 82cm och nu fick vi upp hoppet om att kanske kunna vinna kvällens fisketur.

Med gäddan återutsatt började vi kasta på nytt. Det tog inte lång tid innan nästa gädda högg men denna var något mindre. Nu var vi på rätt plats! Fisket fortsatte vara bra och på mindre än 20 minuter har vi landat fyra gäddor. Jag får även rapporter om att andra båtar lyckats bra och flera gäddor fångades på kort tid.

När en halvtimme återstod innan vi skulle återsamlas valde jag att byta plats på min båt för att ge gäddorna ett sista försök några hundra meter längre bort. Även här nappar gäddorna och ett par till landas innan vi möter upp de andra. I vår båt blev det väldigt tydligt vad stor skillnad det kan göra på att ligga på rätt och fel plats. Första området gav oss ingen fisk alls, medan kvällens andra plats resulterade i sex gäddor på mindre än en timme.

Väl tillbaka på Dragsö kunde vi konstatera att de flesta båtar lyckats få fisk under kvällen. Merparten av gäddorna fångades på andra platsen och det visade sig att min medhjälpare Willy's båt likt förra veckan lyckats fånga kvällens längsta gädda. Fisken mätte 86cm och vann med marginal över de näst längsta gäddorna som var två exemplar på 82cm. Totalt fick vi 21 gäddor till slut, trots att vi bara fått två under den första halvan av kvällen. I vanlig ordning fick vinnarna applåder och vinnarkepsar innan vi sa tack och hej för denna gång.

Kort och gott blev det en väldigt blåsig kväll där de flesta fick känna på små duschar från Östersjöns bräckvatten men många fick också en gädda eller två. Kort och gott en trevlig tur men nästa vecka hoppas vi på lite mindre vind så vi får större möjligheter i valbara fiskeplatser.