Friday, July 31, 2020

Gäddsafari 5 & 6 2020

Veckorna går fort och häromdagen arrangerades sommarens näst sista gäddsafari. Återigen ett fantastiskt intresse då vi var fullbokade flera dagar i förväg. Men då tiden runnit iväg snabbt så har det inte blivit någon summering gjord av förra veckans tur heller. Vi börjar därför med den!

Gäddsafari #5 2020-07-23

Som tidigare denna sommar var intresset stort och totalt var vi 42 personer som begav oss ut i skärgården i hopp om att fånga gäddor.

Denna kväll var min kollega Ivan iväg på en kortare semester och som kvällens vikarie hoppade Willy in som rutinerad ersättare. Som tidigare svensk mästare i gäddfiske var pressen stor att leverera denna kväll för den unge mannen!

Leverera var också precis vad Willy gjorde då det inte tog mer än tio minuter in på fisket innan min telefon plingade till och en rapport om fångad fisk var ett faktum. Sällskapet i hans båt hade lyckats fånga en imponerande fisk på 90cm och satte därmed ribban högt inför resten av kvällen.

Rosenholm/Andöarna var kvällens första stopp och under första timmen kunde de 12 båtarna kryssa fram och tillbaka mellan till synes fina fiskeplatser. Tyvärr verkade det dock inte vara så många andra än Willys båt som hittade fisk under den första timmen. I min båt hade jag möjligheten att själv stå med och kasta mycket denna kväll men det verkade inte göra någon större skillnad. Gäddorna ville ändå inte nappa mer för det! Jag väljer att inbilla mig att de sett mina drag för många gånger förr och lärt sig läxan att inte bita på mina krokar.

Kvällens andra stopp var förlagt till Sjuhalla/Nättraby. Vikområdet brukar kunna vara bra så här års men just denna kväll verkade de inte vara speciellt imponerade av våra drag. Kast efter kast, stopp efter stopp, sjögräs och mera sjögräs. Gäddor? Desto mindre! Det visade sig i slutet av kvällen att endast två gäddor fångades totalt. Otroligt slöa fiskar men en liten tröst att de få som behagade hugga var av vettig storlek iallafall! 90cm blev kvällens vinnarfisk.

Gäddsafari #6 2020-07-31

Återigen ett fullbokat evenemang flera dagar i förväg. Ruskigt kul med ett sådant stort intresse för att komma ut i skärgården! Väderguden var uppenbarligen inte på bra humör denna kväll då hård blåst och temperatur neråt 15 grader bjöds till sjöss. Vindbyar på uppåt 15m/s gör att vi blir något begränsade i val av fiskeplatser så det blev helt enkelt så att vi körde en repris av samma områden som föregående vecka.

38 personer fördelat på elva båtar begav sig ut mot första området som alltså var Rosenholmsviken/Andöarna. Allt gick smidigt och vi kunde fiska lite drygt en timme på första området. I min båt hade jag sällskap av familjen Lilja som haft turen att vara med och vinna ett gäddsafari tidigare denna sommar. Första stoppet såg lovande ut men vad som fanns under ytan fick vi aldrig veta eftersom ingen fisk behagade smaka på våra drag.

Snart nog åkte vi vidare inom området och här var det bättre fiskelycka. Undertecknad drog iväg ett långt kast och smack sa det i hela fiskespöt. En bättre gädda som visade sig mäta 85cm hade lurats till hugg och det var en skön känsla att vara med på pappret!

Mer fisk än så fick vi inte på första timmen utan transporten gick vidare till Nättraby i hopp om ett bättre resultat. I första kastet på det nya området nappade en gädda igen i vår båt. Något mindre än den första fisken vi fick, men likväl ett bra bevis på att vi kommit rätt. En grannbåt kunde ses fånga en fisk nästan samtidigt så ytterligare ett tecken på att gäddorna verkligen var vid middagsbordet nu.

På håll kunde vi se att några mindre fiskar fångades i grannbåtarna och väl tillbaka i hamn konstaterades att det fångats sju gäddor under kvällen och en handfull abborrar. 85 centimeter räckte till vinst för längsta fisk och familjen Lilja kunde inkassera sin andra vinstkeps för denna sommar!

Nu laddar vi om för nästa vecka som blir sommarens sista gäddsafari. Platser finns kvar men med tanke på intresset så rekommenderar vi att ni som är sugna på att följa med på en fisketur bokar in er snarast möjligt för att slippa bli utan en plats!