Friday, July 10, 2020

Gäddsafari 2 & 3 2020

Det märks att vi börjar komma in i högsäsongen då vi har allt fler gäster som besöker oss. Det märks också att det är sommar då tiden bokstavligen talat flyger förbi. Igår arrangerades sommarens tredje gäddsafari och tanken slog mig att det aldrig blev en summeringen av förra veckans fisketur...

Gäddsafari #2 2020-07-02

Då antalet bokade gäster förra veckan var få bestämde vi att låta min kollega Ivan styra upp gruppen på egen hand. Det i sig betydde att undertecknad missade sitt första gäddsafari på över 8 år! Lite ovant att se gruppen glida ut på sjön med mig kvar på torra land...

Med totalt 13 deltagare for gänget österut mot ögrupperna Basareholmen och Mjölnareholmen. Vinden var stark från väst så även med Trossö som dämpade vågornas storlek var det lite skumpigt vatten väl på plats. Gäddorna visade sig vara svårflirtade och endast någon enstaka kontakt med dagens huvudfisk gäddan rapporterades.

Område nummer två för dagen spenderades i Borgmästarfjärden som är fjärden mellan Dragsö och Karlskrona Centrum (Trossö). Vinden hade nu lugnat sig och det såg från håll ut att vara en väldigt rofylld avslutning på kvällen. Gäddorna var dock inte pigga på att tugga i sig fiskedragen denna kväll utan endast en fisk lurades upp och denna mätte in på 72cm.

Gäddsafari #3 2020-07-09
Sommaren som inleddes så härligt med varma temperaturer och soliga dagar har drastiskt förändrats till det omvända. Låg temperatur, många regniga dagar och svalare vatten. Denna gång var intresset stort för gäddsafari så i slutändan begav sig tio båtar ut med totalt 33 personer! Fantastiskt kul med ett sådant intresse för att komma ut i skärgården och fiska gädda.

Vädret denna kväll bjöd på måttliga vindar från sydväst och en halvklar himmel med ilsket mörka regnmoln på håll. Som tur var höll sig dessa moln just på håll och vi slapp få regn på oss denna kväll. Som första område för kvällen valdes området mellan Rollsö/Svinö/Ramsö. I min båt handlade första timmen om att lära sig konsten att kasta med familjen Karlsson. Övning ger färdighet och detta skulle vi få ett fantastiskt facit på i slutet av kvällen.

Första timmen tickade iväg fortare än illa kvickt och vi gav oss iväg längre in i skärgården. Vikområdet Rosenholm samt Andörarna var destinationen och en lugnt tiominutersfärd senare var vi framme. Eftersom vi låg bra till med tiden hela kvällen så blev det ytterligare en timmes fiske vid område nummer två.

I min båt kastade vi vidare efter vår första fisk men utan framgång. Även denna gång ville klockan löpa iväg och snart nog slängdes ankaret i för sista gången denna kväll. Undertecknad kastade iväg en jigg som landade perfekt vid en sten intill en typisk "gäddvass". Draget hann inte mer än landa innan en mindre gädda fullständigt slukat jiggen. Sekunden senare smäller det även till i grabben Måns fiskespö och från noll till hundra från ingenstans har vi plötsligt fångat två gäddor! Extra kul för Måns som höll i ett fiskespö för första gången denna kväll. Gäddan mätte in på 62 centimeter. Bilden i sig kan väl inte summera kvällen så mycket bättre?

När gäddorna fått simma vidare var det dags för gemensam färd tillbaka till Dragsö och väl i hamn kunde vi konstatera att nio gäddor fångats denna kväll där den längsta mätte 79 centimeter. Det fångades även en riktigt fin abborre på 1,25 kilo. Riktigt kul bonusfångst!!

Nu laddar vi om för ett nytt gäddsafari nästa vecka och missa inte att boka din plats på info@dragso.se, 0455-15354 eller direkt i campingens reception. Välkomna!