Friday, July 22, 2016

Gäddsafari #4 2016

Igår var det dags för ännu ett gäddsafari. Karlskrona visade sig verkligen från sin bästa sida med behagliga 23 grader, nära på vindstilla och blå himmel. Helt enkelt perfekt väder för en skärgårdsutflykt!

Vi var 25 personer fördelat på sju båtar som begav oss ut i jakten på de gröna predatorerna. Alla gäster var på plats vid utsatt tid vilket gjorde att vi var redo att bege oss västerut mot Ivö, Utö och Ekeskär strax efter sextiden på kvällen. Efter ett mindre båtproblem vid starten så kom vi iväg och påbörjade en 20 minuter lång färd mot första fiskeområdet.

Väl på plats gick det snabbt att sprida ut sig mellan öarna och i min båt dröjde det inte lång tid innan första gäddan var krokad. Görgen var fångstmannen och fisken mätte 61cm. Härlig start och förväntningarna blev direkt högre i och med den tidiga fångsten. Vi fortsatte driva med vår båt längs en mindre ö och snart nog satt även gädda nummer två på kroken. Denna fisk var exakt lika lång som vår första fisk och även denna återutsattes till sitt rätta element.

Lite fika efter dessa fiskar satt riktigt fint och det var dags att stämma av fiskelyckan med kollegan Willy. Deras båt hade efter en halvtimmes fiske landat en gädda, vid det tillfället av okänd längd för att bibehålla spänningen i vilken båt som skulle vinna kvällens gäddsafari.

En kort stund senare hördes en svag smäll från en av de närliggande båtarna. Utan att nämna några namn, så har vår anläggning numera ytterligare en medlem i propellerdödarklubben om man säger så. Jag hade i vanlig ordning med mig en extrapropeller så det gick snabbt att byta till den nya.

Efter en timmes fiske så begav vi oss närmre Karlskrona och fiskade på sydsidan av Haglö. Här la vi en knapp timmes fiske innan hemfärd. Vattnet låg spegelblankt och var lika klart som kranvatten vilket gjorde gäddorna svårflirtade. En mindre gädda landades i min båt innan kvällen var slut men mycket mer än så blev det inte för oss trots ihärdigt kastande och byten av fiskedrag.

Tillbakafärden var lugn och vi kom tillbaka till Dragsö strax efter nio på kvällen. Efter återsamlingen kunde vi konstatera att tolv gäddor fångats under kvällen fördelat på våra sju båtar. Den längsta fisken mätte 76cm och återigen var denna gäddan tagen i Willys båt.

Överlag kan vi summera kvällen som mycket lyckad med riktigt fint väder och en del gäddor blev det till slut ändå. Nu laddar vi om för ett nytt gäddsafari nästa vecka och hoppas på huggvilliga gäddor.