Friday, August 7, 2015

Gäddsafari #7 2015

Halloj!

För första gången i bloggens historia kommer dagens inlägg skrivas på svenska, hoppas ni gillar det! (Sorry guys, this time I post the summary in Swedish!)

Igår arrangerade vi sommarens sjunde och därmed sista gäddsafari. Återigen var det fullbokat vilket innebär 40 deltagare fördelat på tio båtar. Med förra veckans succétur färskt i minnet blev valet av fiskeplatser enkelt denna gång. Normalt försöker vi besöka olika platser varje vecka då många av deltagarna är med både en och flera gånger varje sommar. Denna gång föll dock valet på att besöka samma platser som förra veckan vilket innebär att vi åkte västerut, närmare bestämt till Ivö, Utö och Tromtö.

Transporten ut till dessa öar gick galant och väl på plats påbörjade vi jakten efter de guldgröna predatorerna. Vi bjöds på fantastiskt väder med klarblå himmel sånär på några enstaka gräddvita moln. Vinden var obefintlig och temperaturen tillät oss åka ut i t-shirt och shorts för första gången denna sommar, härligt!

I min båt hade jag för kvällen två tyska gäster, far och son, samt Flemming från Danmark. Vi fick ganska omgående kontakt med den första gäddan som mätte 59cm. Som vanligt återutsattes fisken till sitt rätta element och gäddan tackade för fighten genom att skvätta ner mig totalt när den simmade iväg!

Första timmen gick snabbt och i min båt avlöste huggen varandra där samtliga i båten fick landa fisk. Vi kunde summera fem gäddor varav den största på 72cm innan det var dags att åka vidare till dagens andra område. Med strålande solsken, klart vatten och avsaknad av vind misstänkte jag att fisket skulle bli trögt och detta bekräftades när några båtar rapporterade in en nolla i fångstkolumnen efter första timmen.

Dagens andra område blev precis som förra veckan området mellan Kobebus och Bergaholmarna som ligger en liten bit söder om Karlskrona centrum. I min båt fortsatte fisket vara överraskande bra och snart nog började vi närma oss tvåsiffrigt antal gäddor. När fem minuter återstod av kvällens safari högg en gädda av större mått efter Flemmings jerkbete men missade tyvärr krokarna. I nästföljande kast kom samma fisk efter hans bete igen men valde denna gång att vika undan precis vid båten och jag konstaterade snabbt att fisken uppskattningsvis mätte 90cm eller mer vilket får ses som en storgädda. Även om den stora kom undan var glädjen stor i båten och inte mindre än elva gäddor fångades i båten under ungefär två timmars fiske.

Väl tillbaka på Dragsö summerade vi kvällens fisketur i vanlig ordning och kunde konstatera att fisket för övriga varit relativt trögt då det totala antalet gäddor blev 22st. Det visade sig att den gädda på 71cm som landades i min båt blev kvällens längsta och den tysk/danska trion fick sig varsin vinnarkeps! Överlag hade vi en fantastisk kväll där Sveriges soligaste stad verkligen visade sig från sin bästa sida.

Tyvärr var detta sommarens sista safari och jag vill därmed tacka alla de 224 gäster som följt med under sommaren och även mina kollegor Jakob/Willy för väl utfört arbete.

Avslutningsvis kommer en liten tabell på hur många gäddor vi fick på respektive safari, vilken gädda som var längst och hur många som deltog. Nedan kan ni även se blandade bilder från denna sommar!

Antal deltagare      Antal gäddor      Längsta gädda
Gäddsafari 1                28                          23                        78cm
Gäddsafari 2                14                          14                        64cm
Gäddsafari 3                35                          17                        86cm
Gäddsafari 4                32                          27                        88cm
Gäddsafari 5                35                          25                        75cm
Gäddsafari 6                40                          50                        81cm
Gäddsafari 7                40                          22                        71cm